I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 20 November 2011

CONTOH KARANGAN 10

Peribahasa melayu ada menyatakan bahawa “Sedikit-sedikt Lama-lama Jadi Bukit”.

 Tulis satu karangan yang bertajuk`` Sedikit-sedikit Lama-lama Jadi Bukit.’’

            Halim berasa amat seronok apabila melihat rakan-rakannya menunggang basikal. Dia ingin benar memiliki sebuah basikal. Namun begitu, dia tidak mempunyai wang. Halim berazam untuk mengumpul wang dengan cara berjimat-cermat.

            Setiap hari, Halim akan menyimpan wang lebihan belanja sekolahnya. Dia juga menyimpan wang yang diberi oleh abang dan kakaknya. Wang tersebut dimasukkannya ke dalam sebuah tabung. Ada kalanya dia menyimpan tiga puluh sen. Ada kalanya lebih. Dari sehari ke sehari,wangnya semakin bertambah.

            Genap sebulan, Halim mengira wang simpanannya. Kini, wangnya berjumlah RM50. Walaupun begitu, wang tersebut masih belum mencukupi untuk membeli sebuah basikal.

            Ibu memberi galakan dan semangat agar Halim terus menyimpan. Kata ibu, ``Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit’’. Apabila mendengar nasihat ibu, Halim semakin berazam untuk menyimpan wang. Setiap hari, dia menyimpan wang walaupun jumlahnya sedikit. Wang yang diberi oleh ayah dimasukkannya ke dalam tabung.

            Akhirnya, setelah dua bulan setengah, usaha Halim berhasil. Dia berjaya mengumpul RM 150. Ayah dan ibu mengucapkan tahniah kepada Halim. Halim bangga memiliki sebuah basikal dengan wang yang dikumpulnya sendiri secara sedikit demi sedikit. Halim tersenyum apabila mengingati nasihat ibunya.  “Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit,’’ katanya di dalam hati.



"MEMBACA JAMBATAN ILMU"

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.