I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 20 November 2011

CONTOH KARANGAN 8

Peribahasa melayu ada menyatakan “Berani kerana Benar,Takut kerana salah”.

Tulis satu karangan berdasarkan peribasa ‘Berani kerana Benar, Takut kerana Salah’.

Suasana menjadi sunyi sepi apabila guru disilplin masuk ke dalam kelas. Beliau mengarahkan semua murid berdiri. Beberapa orang pengawas kemudiannya memeriksa meja dan beg para pelajar.    

            Azlina terpinga-pinga apabila sebuah dompet dikeluarkan dari beg sekolahnya. Pengawas tersebut kemudiannya menyerahkan dompet tersebut kepada guru disilplin. Azlina dituduh mencuri dompet Rashidah.  Dia kemudiannya dibawa ke pejabat Guru Besar.

Di dalam bilik tersebut, Azlina tidak mengaku mencuri. Dia menyatakan bahawa dia tidak tahu apa-apa tentang dompet  yang berada di dalam beg sekolahnya. Guru besar mengugut akan memanggil polis dan ibu bapa Azlina sekiranya dia masih enggan mengaku salah.  Dia juga tidak menangis.  Azlina memegang prisip, “Berani Kerana Benar, takut kerana salah.”

            Tiba-tiba , pintu pejabat Guru Besar diketuk.  Salmi meminta kebenaran  untuk masuk. Dia kemudiannya mengaku memasukkan dompet  Rashidah yang ditemuinya ke dalam beg Azlina. Salmi berbuat begitu kerana iri hati dengan kepandaian dan kecantikan Azlina.

            Guru Besar dan guru disilplin meminta maaf kerana menuduh Azlina mencuri.  Azlina bersyukur kerana berpegang teguh kepada prinsipnya.  Salmi berasa menyesal kerana cuba menganiayai Azlina. Dia  kemudiannya meminta  maaf.  Namun begitu , dia akan tetap dikenakan tindakan kerana melanggar peraturan sekolah.

"MEMBACA JAMBATAN ILMU"

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.