I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 20 November 2011

CONTOH KARANGAN 7

Peribahasa melayu ada menyatakan "Air yang tenang,Jangan Disangka Tiada Buaya’’

Tulis satu karangan peribahasa yang bertajuk “Air yang Tenang,Jangan Disangka Tiada Buaya’’

            Sabri, Halim dan Razali merupakan sahabat karib. Di sekolah, mereka bertiga amat dibenci kerana bersikap nakal dan suka menggangu orang lain.

            Di dalam kelas mereka, ada seorang pelajar lelaki bernama Ah Chong. Ah Chong merupakan pelajar yang pendiam dan tidak suka mencampuri hal rang lain.

            Pada suatu hari, semasa pulang dari sekolah. Sabri, Halim dan Razali berpakat untuk mengganggu Ah Chong. Tentu Ah Chong akan ketakutan apabila kita ganggu dia nanti’’, kata Sabri. “Seronoklah nanti dan bolehlah kita mempermainkan dia’’,tambah Razali. Mereka bertiga ketawa kegembiraan sambil menunggu Ah Chong.
            Semasa Ah Chong lalu di hadapan mereka, dia diganggu. Halim mengejek Ah Chong. Sabri mencampakkan beg sekolah Ah Chong ke dalam semak. Ah Chong hanya berdiri sambil menyuruh mereka mempermainkannya. Mereka terus mengganggu lebih-lebih lagi kerana Ah Chong tidak melawan.

            Ah Chong mula tidak sabar apabila Halim mengoyakkan buku sekolahnya. Dia menumbuk Halim. Razali yang cuba membantu telah ditendang oleh Ah Chong. Mereka ketakutan dan terus melarikan diri. Sabri tertawa melihat muka Halim yang membengkak. “Manalah aku tahu yang budak pendiam tu pandai karate’’,kata Halim. Itulah, “air yang tenang,jangan disangka tiada buaya’’. sampuk Razali pula. Selepas kejadian tersebut, mereka bertiga menyesal dan berazam tidak mengganggu orang lain lagi.

"MEMBACA JAMBATAN ILMU"

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.